🎁 ارسال رایگان برای خرید های 6,000,000 تومان و بیشتر 🎁

تاثیر خواب در ورزش

تاثیر خواب در ورزش

سلامت

برای اینکه بدانیم خواب به چه میزان دارای اهمیت برای افراد به ویژه ورزشکاران است باید گفت که 3 فاکتور اصلی برای ورزشکاران حرفه ای عبارت است از؛ خواب، تغذیه و ورزش درست و این نشان می دهد که خواب مهمترین فاکتور برای ورزشکاران حرفه ای است.


چه میزان خواب برای یک بدنساز کافی است؟

قدمت این سوال، چندین دهه است. اما هنوز نظرات متناقضی در مورد اینکه در هر شب، به چقدر خواب نیاز دارید، وجود دارد. بنیاد ملی خواب آمریکا، راهنمایی‌هایی درباره میزان بهینه ساعات خواب در یک شب، ارائه کرده است. به طور کلی، بیشتر بزرگسالان باید بین ۷ تا ۹ ساعت خواب با کیفیت در شبانه روز، داشته باشند.تلاش برای دستیابی به 7 تا 9 ساعت خواب در هر شب، یک هدف‌گذاری عالی است، اما شاید نیازهای شخصی شما برای خواب بر اساس سبک زندگی شما، متفاوت باشد. ممکن است بیشتر یا کمتر از حد معمول، به خواب نیاز داشته باشید. به عنوان مثال، اگر چندین بار در روز، تمرین می‌کنید و ساعت‌های طولانی خارج از باشگاه، کار می‌کنید، بدیهی است که به استراحت بیشتری نیاز داشته باشید.

تاثیر کاهش زمان و کیفیت خواب روی عملکرد بدنسازان

در سال 2011، تحقیاتی انجام شد که محققان در آن، بررسی کردند که چگونه کمبود خواب بر افزایش عضله و ریکاوری تأثیر می‌گذارد. این مطالعه بر روی افرادی انجام شد که به مدت 72 ساعت، خواب پریشان و کم  داشتند. در طول این مدت، یک گروه اجازه داشتند که پنج و نیم ساعت بخوابند. به گروه دیگر، اجازه  داده شد که هشت و نیم ساعت در روز، بخوابند. همه افراد نیز از رژیم غذایی با میزان کالری تنظیم شده، پیروی کردند.

آنچه محققان کشف کردند این بود که افرادی که حدود 5 ساعت خوابیدند، در پایان مطالعه، 60 درصد کاهش توده عضلانی داشتند، در حالی که آن‌هایی که حدود 8 ساعت خوابیدند، 40 درصد افزایش توده عضلانی داشتند. بدیهی است که ما می‌توانیم از نتایج این تحقیق، تأثیر قدرتمندی که خواب بر ریکاوری و رشد عضلات دارد، مشاهده کنیم.

خواب ورزشکاران با توجه به نوع ورزشی که انجام می دهند می تواند متغیر باشد مثلا ورزشهای قدرتی مثل وزنه برداری، پاور لیفتینگ پرورش اندام به 10 ساعت خواب عمیق در شبانه روز احتیاج دارند، ورزش های هوازی یا آیروبیک مانند پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری، شنا و... به خواب بیشتری احتیاج دارد و این خواب میتواند حتی تا 12 ساعت هم طول بکشد.
در هنگام خواب فکر و عضلات ورزشکاران ریکاوری شده و باعث می شود که ورزشکار با عضلاتی ورزیده و روحیه ای شاداب در تمرینات و مسابقه آماده شوند نکته حائز اهمیت اینجاست که  ترشح هورمون رشد بوسیله ی غدد هیپوتالاموس و هیپوفیز در ساعت اولیه شب یعنی ساعت 11 تا 2 بامداد صورت می گیرد و اگر فرد در این ساعات بیدار باشد متاسفانه این ترشح صورت نمی گیرد و ورزشکار هرگز نمی تواند عضلاتی نیرومند داشته باشد.

 

0 دیدگاه

در حال حاضر دیدگاهی برای این پست ثبت نشده است.
لطفا برای ثبت نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. ورود/ثبت نام

اصالت کالا

استعلام سریال کالا از وزارت بهداشت

ارسال سریع

ارسال سریع به سراسر کشور

پشتیبانی آنلاین

پشتیبانی سریع و آسان

تضمین قیمت

تضمین بهترین قیمت در بازار