🎁 ارسال رایگان برای خرید های 6,000,000 تومان و بیشتر 🎁

مکمل بدنسازی مصرف کنیم یا خیر ؟

مکمل بدنسازی مصرف کنیم یا خیر ؟

سلامت

معرفی مکمل های بدنسازی

ورزشکاران برای کمک به بهبود عملکرد ورزشی و تامین انرژی مورد نیاز بدن و افزایش تمرکز برای انجام حرکات سنگین، مکمل‌های بدنسازی را در برنامه روزانه خود قرار می‌دهند که ترکیبات و میزان استفاده از آن برای هر فردی متفاوت خواهد بود. اگر به میزان دز مناسب دقت شود، بعید است عوارضی از مکمل‌های بدنسازی مشاهده کنید اما در صورت استفاده غلط یا بیش از حد، امکان بروز برخی از عوارض وجود دارد. البته در نظر داشته باشید که این عوارض خفیف بوده و برای مدت زمان کوتاهی اثر منفی خود را نشان می‌دهند.اگر از مکمل های بدنسازی به شیوه ای اصولی استفاده کنید، مشکلی برای سلامتی به وجود نمی آید!مشکل واقعی وقتی آغاز می شود که شما بدون توجه به شرایط بدنی خود استفاده از مکمل بدنسازی را آغاز می کنید. به طور مثال اگر از بیماری های خاص رنج می برید و دارو مصرف می کنید، باید قبل از استفاده از این مکمل ها با پزشک مشورت کنید . اما  برخی از شایع ترین عوارض مصرف مکمل به شرح زیر هستند:

استفاده از مکمل بدنسازی می تواند باعث نوسانات خلقی شود.

استفاده از مکمل بدنسازی می تواند میزان آب بدن را کاهش دهد و بدن را دهیدراته کند.

استفاده از مکمل بدنسازی می تواند باعث بروز واکنش های آلرژیک خفیف تا شدید شود.

استفاده از مکمل بدنسازی می تواند باعث بروز ناراحتی های گوارشی شود.

استفاده از مکمل بدنسازی می تواند باعث سردرد شود.

عوارض مکمل وی

پروتئین وی یکی از محبوب ترین مکمل های بدنسازی است. همانطور که می دانید تمامی ورزشکاران برای عضله سازی به پروتئین نیاز دارند. مکمل پروتئین وی می تواند پاسخگوی تمامی نیازهای ورزشکاران باشد و عضلات را پروش دهد. اما این مکمل مانند تمامی مکمل های دیگر دارای عوارضی است که به شرح زیر هستند:

حرکات روده

تهوع

تشنگی

نفخ

گرفتگی

کاهش اشتها

خستگی

سردرد

خبر خوب این است که عوارض مکمل های بدنسازی از جمله مکمل پروتئین وی وقتی رخ می دهد که در مقادیر بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض مکمل گینر

گینر یکی از مکمل هایی است که استفاده از آن به افرادی توصیه می شود که از کاهش وزن رنج می برند. به طور کلی تحقیقات نشان داده اند که این مکمل ها اثری در عضله سازی ندارند و تنها به تامین انرژی در افراد کم وزن کمک می کنند. کارشناسان همواره در مورد عوارض مکمل های بدنسازی از جمله مکمل گینر هشدار می دهند. مهمترین عارضه ای که در اثر استفاده از این مکمل ممکن است پیش بیاید اختلالات گوارشی است. به همین دلیل توصیه می شود هرگز بیش از مقدار توصیه شده مصرف نشود.

عوارض مکمل کراتین

وقتی صحبت از عوارض مکمل های بدنسازی می شود باید به مکمل کراتین نیز توجه داشته باشیم. مکمل کراتین به ورزشکاران کمک می کند تا مقاومت بدن شان را بالا ببرند و سنتز پروتئین را افزایش دهند. در نتیجه در اثر مصرف این مکمل عضله سازی رخ می دهد و این چیزی است که تمامی ورزشکاران به دنبال آن هستند. از عوارض مکمل کراتین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ریزش مو

کم آبی بدن

عدم بهبود سریع زخم ها

مشکلات کلیوی

مکمل گلوتامین

گلوتامین یک آمینو اسید غیر ضروری است که مصرف آن باعث افزایش حجم عضلات می شود. این آمینو اسید ترشح هورمون رشد را در بدن بالا می برد و همین امر نقش موثری در چربی سوزی دارد. از عوارض مکمل گلوتامین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کهیر

واکنش های پوستی

دردهای عضلانی

احساس خستگی

آبریزش بینی

خشکی دهان

مکمل کافئین

مکمل کافئین از جمله مکمل های بدنسازی ضروی است که استفاده از آن به تمامی افراد توصیه می شود. کافئین انرژی بدن را بالا می برد و همین امر بر قدرت تمرکز ورزشکاران اثر می گذارد. عوارض مکمل های بدنسازی همواره در مورد مکمل کافئین مد نظر بوده اند. از عوارض این مکمل می توان به 

موارد زیر اشاره کرد:

اضطراب و عصبی بودن

اسهال

سرگیجه

دیسفوریا و احساس ناراحتی

ضربان قلب سریع

سردرد

سوزش سردل

فشار خون بالا

عوارض مکمل بدنسازی بر کبد

تمامی موادی که وارد بدن می شوند از کبد عبور می کنند. در نتیجه، اگر مکمل های بدنسازی از مواد بی کیفیت درست شده باشند و یا به مقدار زیاد مصرف شوند می توانند به کبد آسیب های جدی وارد کنند.

مکمل بدنسازی مصرف کنیم یا خیر؟

تا بدینجا در مورد عوارض مکمل های بدنسازی صحبت کردیم. اکنون سوال این است که آیا از این مکمل ها استفاده کنیم یا خیر! پاسخ به این سوال مثبت است. این مکمل ها به عضله سازی کمک می کنند و شما را به اهداف ورزشی تان می رسانند. اما در استفاده از این مکمل ها باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

برای اینکه عوارض مکمل های بدنسازی را محدود کنید، باید این مکمل ها را از مکان های معتبر مانند داروخانه ها تهیه کنید.

مکمل بدنسازی باید اصل باشد ( این امر نقش مهمی در کاهش عوارض مکمل های بدنسازی دارد)

ترکیبات مکمل بدنسازی را بررسی کنید و مطمئن شوید که در آن از مواد غیر قانونی استفاده نشده است.
همچنین هرگز نباید مقدار مصرفی را بدون مشورت با پزشک و یا متخصص تغذیه تغییر دهید.

0 دیدگاه

در حال حاضر دیدگاهی برای این پست ثبت نشده است.
لطفا برای ثبت نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. ورود/ثبت نام

اصالت کالا

استعلام سریال کالا از وزارت بهداشت

ارسال سریع

ارسال سریع به سراسر کشور

پشتیبانی آنلاین

پشتیبانی سریع و آسان

تضمین قیمت

تضمین بهترین قیمت در بازار